Sikeres vizsga – 15 új tanulási tipp

482054_472346212777292_176246585_n

1. A zene hatalma

Ha szeretsz zenét hallgatni tanulás közben, akkor szeretni fogod ezt a trükköt. Bár lehet, hogy szereted John Mayer-t, Katy Perry-t vagy Taylor Swift-et, most mégis inkább cseréld le a lejátszási listádat hangszeres zenékre. Dalszöveg nélküli zene hallgatása, amiben csak hangszerek szólalnak meg, mint a zongora vagy a hegedű, segít jobban koncentrálni a tananyagra. Az agyad nem tud teljes energiával a tanulásra koncentrálni, ha azzal van elfoglalva, hogy megértse a szavakat, amiket hallasz. Csak próbálj meg egy vizsgára felkészülni úgy, hogy a lejátszóban egy szimfonikus zenekar előadását hallgatod, és tapasztalni fogod, hogy mennyivel könnyebben megy a tanulás.

2. Változtass a helyeden

Tanulás közben valószínűleg te is órákon át egy helyben ülsz a könyvtárban vagy a szobádban. Megfigyelések szerint, ha változtatod a helyszíneket, akkor növelheted a memóriád befogadóképességét. Amikor helyet változtatsz, akkor az agyadnak nincs meg az a lehetősége, hogy a tananyagot ahhoz a helyhez kösse, ahol épp tanulsz. Ezzel a trükkel nagyobb eséllyel fogsz emlékezni a tanultakra a vizsgán.

3. Ne magolj, hanem memorizálj!

A félreértések elkerülése végett: a kettő nem ugyanaz! Amikor szavakat és definíciókat tanulsz, akkor úgy tűnhet, hogy a szimpla magolás az egyetlen biztos módja, hogy átmenj a vizsgán, holott ez egyszerűen nem igaz. A pszichológiai modellek is különböző emlékezeti szinteket különítenek el: vannak hatékonyabb és vannak felszínes típusai. Az utóbbi folyamat az, amikor magolsz valamit, tehát megjegyzed magát a szót, de nem kapcsolod össze konkrét dolgokkal. Ezzel szemben a hatékony, mélyebb bevésődést garantáló memorizálás során jelentést is adsz az anyagnak, illetve összefüggést keresel hozzá kapcsolódó dolgokkal. Ha megpróbálsz valamilyen kapcsolódási pontot, asszociációs jelentést keresni, jobban fogsz emlékezni a tanultakra, amikor tesztet írsz.

4. Tarts egy főpróbát!

Tanulmányok kimutatták, hogy sokkal jobban vissza lehet emlékezni dolgokra akkor, ha a tanulás és a számonkérés alatti körülmények megegyeznek vagy hasonlóak. Ha például előre tudod, hogy a vizsgán teszt jellegű kérdéssor várható, és tanulás közben is tesztekkel teszed próbára magadat, akkor élesben is jobban fel tudod majd idézni, amit tanultál. Ha feleletválasztós lesz a teszt, akkor gyakorolj feleletválasztós teszteken. Ha tudod, hogy rövid választ igénylő kérdések lesznek, akkor tegyél fel néhány ilyen jellegű kérdést magadnak tanulás közben!

5. Vedd körül magad kék színnel!

Mindannyian tudjuk, hogy a tanulás stresszes folyamat, és még a legnyugodtabb diákok is szoronghatnak, amikor egy vizsgára, dolgozatra készülnek fel. Tanulmányok szerint hatékonyabbá válhat a tanulás, ha kék színű környezetben teszed. A kék ismert pszichológiai hatása, hogy csökkenti a vérnyomást és a szorongást, tehát jobb tanulási körülményeket teremt, mert nyugodt leszel, és jobban tudsz koncentrálni arra, amit tanulsz. Kevésbé leszel stresszes és jobban fogsz bízni a tanulási képességedben, így jobban fogsz teljesíteni.

6. Oszd fel a tanulnivalót!

Egy technika sem fog hatékonyabbá tenni, ha egy éjszaka alatt akarsz mindent megtanulni. Amellett, hogy nagyobb eséllyel keverednek össze az információk, ha egyszerre túl sok mindent akarsz megjegyezni, az agyadnak szüksége van szünetekre, hogy feldolgozhassa a kapott információkat. A folyamatos, szakaszos tanulással, minden információt a hosszú távú memóriádba helyezel, és jobban fogsz emlékezni rá a vizsgákon.

7. Higgy magadban!

A pszichológiából jól ismert az önbeteljesítő jóslat fogalma. Eszerint, amit hiszünk magunkról, az valóban hatással van a viselkedésünkre, így ezek a jóslatok valóra válnak. Ha úgy gondolod, hogy nem fogsz jól teljesíteni a vizsgán, akkor nagy eséllyel tényleg nem leszel jó. Tartsd inkább azt szem előtt, hogy meg tudod csinálni, még akkor is, ha nehéz! Az önbizalom kulcsfontosságú az élet minden területén!

(S.A. allwomenstalk.com, kamaszpanasz)

A hatékony tanulási technikán túl léteznek olyan trükkök is, amelyek szintén befolyásolják a felkészülésedet. Ha beépíted ezeket a tanulási rutinodba, akkor hamarosan nemcsak a jegyeid közötti különbséget fogod látni, hanem magabiztosan fogod tudni a tananyagot, jóval a vizsgaidőszak után is.

Ezeknek a tippeknek a kombinációja segíteni fog a vizsgák teljesítésében. Tudományos kutatásokon alapulnak, és jó eséllyel hatással lehetnek az eredményeidre. Próbáld ki őket, és meglátod, hogy működnek!

Ami segít még a tanulásban:

plusz 8 tipp a gyorsabb tanuláshoz és a memória fejlesztéséhez

Az izmaid növeléséhez edzőterembe jársz, futsz, túrázol. Ugyanígy edzeni kell a tested legfontosabb részét: az agyadat is. Így gyorsabb és jobb lehetsz a tanulásban. Cikkünkből megtudhatod, hogyan tornáztasd az agyad, hogy gyorsabban tanulj és több dologra emlékezz.

1. Dolgoztasd a memóriád!

A memóriát nagyban fejleszti, ha bizonyos dolgokra, eseményekre visszaemlékezünk, illetve ezeket másokkal megbeszéljük. Az agytevékenységet bármilyen, a memóriát érintő feladat (új adatok begyűjtése, azokra való emlékezés, 8 tipp a gyorsabb tanuláshoz és a memória fejlesztéséhezazokról való gondolkodás) fejleszti.

Kiváló gyakorlat ehhez, ha elmeséled valakinek, hogy milyen érdekességeket láttál a múzeumban. Ezek mind nagyon jó lehetőségek a memória edzésére.

A legegyszerűbb módja annak, hogy emlékezz arra, mit láttál, hallottál, az ismétlés.

Például, ha egy új emberrel találkozol, aki így mutatkozik be: „Szia, Gergő vagyok!” , ne csak egy egyszerű „Örvendek!”-kel válaszolj, helyette mondd: „Örvendek, Gergő!” . Azzal, hogy elismétled a nevét, könnyebben fogod megjegyezni azt.

2. Csinálj valami újat – többször

Azzal, hogy elkezdesz valami új dolgot csinálni, amit egyébként nem csinálnál, máris új, értékes idegpályák kezdenek fejlődni az agyadban. Ne gondolj nagy dolgokra, először kezdd kisebb feladatokkal!

3. Tanulj valami újat!

Nyilvánvalónak tűnhet, de minél többet használod az agyad, annál jobban fogsz teljesíteni.

Például ha egy (új) hangszeren tanulsz játszani, az javítja a készségedet, amelynek segítségével átkódolhatsz valamit, amit látsz (kotta) arra, amit éppen csinálsz (hangszeren játszol). Egy új nyelv tanulásával pedig arra készteted az agyad, hogy teljesen új módon gondolkodjon, új módon fejezd ki magad.

4. Agytréning program

Az internet segítségével is fejlesztheted az agyad, miközben ki sem kell mozdulnod otthonról. Egy klinikailag igazolt program, a BrainHQ segít javítani a memóriát, vagy a gyorsabb gondolkodást, csak követni kell az agytréning-gyakorlatokat.

5. Mozogj!

Számítottál rá, hogy ez is közte lesz, igaz? Igen, valóban, a testmozgás nemcsak a testedet mozgatja meg, hanem az agyadat is. Szűk 20 perc mozgás megkönnyíti az információfeldolgozást és fejleszti a memóriát. Ez nem minden – az edzés segít, hogy gyorsabban jöjjenek létre az új idegi kapcsolatok. Gyorsabban fogsz tanulni, éberebb leszel, és mindehhez csak mozognod kell.

6. Legyél a szeretteiddel!

Ha azt szeretnéd, hogy jó legyen a megfigyelőképességed, akkor tartalmas kapcsolatokra lesz szükséged. A barátokkal való beszélgetés, a szeretteiddel eltöltött idő segít tisztábban látni, és a hangulatodat is javítja. Ha nyitott ember vagy, mindez még fontosabb számodra. Azzal, hogy nyílt vagy, és sokat beszélgetsz másokkal, könnyebben megértheted és feldolgozhatod nem csak az ő, hanem a saját gondolataidat is.

7. Nem elég a keresztrejtvény

Ha agytréningről van szó, sokunknak a keresztrejtvény jut az eszébe. Kutatások biznyítják, hogy a keresztrejtvények önmagukban nem elegendőek a memória fejlesztéséhez. Jó móka a keresztrejtvény? Igen. Élesíti az eszedet? Nem eléggé. Természetesen, ha a szórakozás kedvéért csinálod, akkor mindenképpen hasznos, de ha az agytréning a cél, akkor más elfoglaltságot is keresned kell.

8. Étkezz helyesen – egyél étcsokoládét!

A hal, a gyümölcsök, és a zöldségek segítenek az agyműködést optimalizálni. Mégis, az étcsokoládé fokozza leginkább a teljesítményed. Mikor csokoládét eszel, az agyad dopamint termel. A dopamin segít abban, hogy gyorsabban tanulj, és több dologra emlékezz. Arról nem is beszélve, hogy a csokoládé flavonoidokat, antioxidánsokat is tartalmaz, amik szintén növelik az agy teljesítőképességét. Tehát a következő alkalommal, mikor agyzsibbasztó feladatod van, kapj be egy-két kocka étcsokit.

Most már tudod, hogyan kell edzened az agyadat, itt az ideje, hogy hozzáláss!

(S.C, lifehack)

********************************************************************

Ezek mind-mind fontosak. Amit én még hozzátennék, hogy nem mindegy, milyen időgazdálkodással élünk. Bánj jól az időddel!  Az én ajánlatom:

Kérd az ingyenesen letölthető Tanulást segítő és Időgazdálkodás füzetet! Kérj tanácsadást! Kérj segítséget a tanulásban! Tanuljunk együtt!

Szeretettel: Márti
marti0516@gmail.com

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s