Egyenes beszéd

breaking_bad_final-season_featureLényeges, hogy gondolatainkat szabadon tartsuk. Ehhez el kell kerülni bizonyos típusú embereket, vagy nagyon tudatosan, egyenes beszéddel leállítani, semlegesíteni.

Pszichoháttér – Gyarmati Éva cikke:

Egyenes beszéd

8. A hazug embert könnyebb utolérni

A manipulátorok hazudnak.

 

A hazugság az egyik legbiztosabb módja a befolyásolásnak, hiszen félrevezető, hamis információkat ad, és így alternatív valóságot teremt, amelyben ő az úr. Sok manipulátor akkor is hazudik, ha látszólag nincsen belőle semmi haszna. Csupán azért hazudik, hogy az irányítást a kezében tarthassa, alattomban befolyást gyakorolhasson.

A hazugságról és a hazug emberről az alábbiakat érdemes tudni:

  • Másokat vádol azzal, hogy hazudnak. (Ismert, hogy a legjobb védekezés a támadás.)
  • Kérdéssel válaszol a kérdésre. Például: Miért gondolod ezt? Honnan veszed? Ki mondta ezt Önnek?
  • Szintelen hangon válaszol.
  • Többet beszél, mint szükséges lenne, ismétli magát. Ez az agymosás. Amit sokat hall az ember, azt elhiszi, miközben a sok szöveg miatt nem tud gondolkodni. Ez a „porszívó ügynök eszköze”.
  • Végletes kijelentéseket tesz. Például: Soha nem … Én mindig ….
  • Nem a kérdésre válaszol, elterel.
  • A hazugságot egy mellékes mondatba helyezi.
  • Gyakran kezdi azzal a mondatait: Hogy őszinte legyek, … Őszintén szólva …
  • A hazugságot gyakran gúnyos megjegyzésekkel, cinizmussal takargatja.
  • Ha valakit egyszer hazugságon kapsz, számíthatsz rá, hogy máskor is hazudott már, és hazudni fog.
  • A profi soha nem vallja be, hogy hazudott. Nagyon meggyőzően játssza az ártatlant, vagy vádolja a vádlót.
  • Minél nagyobb a hazugság, annál könnyebb fenntartani, mert senki nem gondolja, hogy akkorát lehet hazudni.

Mindez az ismeret alkalmas a hazugság ellen való védekezésre. Nem az a lényeges, hogy a hazug embert leleplezzük. Ez úgysem lehet sikeres, hiszen soha nem fogja bevallani, hogy hazudott. Aki őszintén bevallja a hazugságát, az nem igazi hazug.

A lényeges, hogy a gondolatainkat szabadon tartsuk. Ehhez vagy el kell kerülni az ilyen embereket, vagy nagyon tudatosan, egyenes beszéddel leállítani, semlegesíteni.

A manipulatív ember nyelve a hazugság. A legjobb elkerülni a hazug embereket, de ha nem lehet, akkor a nyílt kommunikáció segít.

A következő lehetőségeink vannak:

  • Másokat vádol azzal, hogy hazudnak. – Kérjünk bizonyítékot, mert súlyos vád ez.
  • Kérdéssel válaszol a kérdésre. – Kérjük meg, hogy először válaszolja meg a felvetett kérdést, mert ahhoz nincsen szükség más információra.
  • Szintelen hangon válaszol. – Ez figyelmeztető jel.
  • Többet beszél, mint szükséges lenne, ismétli magát. – Állítsuk le, vagy lépjünk ki a helyzetből. „Ezt már mondta többször is, nem kell ismételni, hallottam.”
  • Végletes kijelentéseket tesz. – Ez figyelmeztető jel.
  • Nem a kérdésre válaszol, elterel. – Kérjük meg, hogy maradjon az eredeti tárgynál.
  • A hazugságot egy mellékes mondatba helyezi. – Legyünk résen, az ördög a részletekben bújik meg. (A kisbetűs rész.)
  • Gyakran kezdi azzal a mondatait: Hogy őszinte legyek, … Őszintén szólva … – Ezek figyelmeztető jelek.
  • A hazugságot gyakran gúnyos megjegyzésekkel, cinizmussal takargatja. – Figyelmeztető jel.
  • Ha valakit egyszer hazugságon kapsz, számíthatsz rá, hogy máskor is hazudott már, és hazudni fog. – Ez prognózis.
  • A profi soha nem vallja be, hogy hazudott. Nagyon meggyőzően játssza az ártatlant, vagy vádolja a vádlót. – Nem a leleplezéssel kell foglalkozni, hanem a helyzetet kell megoldani.
  • Minél nagyobb a hazugság, annál könnyebb fenntartani, mert senki nem gondolja, hogy akkorát lehet hazudni. – Tartsuk az eszünkben, hogy a gátlástalanságnak nincsen határa, és bármi megtörténhet.

****

Az elmélet és a gyakorlat: A NEM-et mondás tudománya. Mikor és hogyan használjuk?

Kinek és mikor adhatod a bizalmad? Miért vonzol be egy bizonyos személyiségtípust?
MIért vonzod be ugyanazt a helyzetet újra és újra?

Mely típus mely típust vonzza be leggyakrabban?  Te milyen módszereket használsz?

Gyere beszélgetni! Önbizalom és asszertivitás – Tiszta kommunikáció – ÉNüzenetek – Az elismerés nyelve – a NEM-et mondás tudománya – asszertív jogaid – viselkedésminták.

Vár a Filo  Café! Szeretettel: Márti**

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close