Tanuljunk tanulni!

Miért is nehéz gyermekeinknek a tanulás? Hogyan támogassuk őket?

A legtöbb gond abból fakad, hogy képtelenek vagyunk hosszasan és érdemben koncentrálni, odafigyelni és egyre gyakrabban vesztjük el a fonalat.

Ehhez társulhat az, hogy hiányoznak olyan információk, tények, amik nélkül nem tudunk ügyesen tanulni, hiszen nem tudjuk pontosan, mit is kéne megtanulni.

Nem gondolunk sokszor arra sem, kapcsolataink és kommunikációink minősége is meghatározó, hiszen jó csapatban, jó légkörben tanulni szintén előmozdítja a fejlődést.

A követelmények reális ismerete is nagy segítség. Meg kell tanulnunk csendben a lényeget is jegyzeteleni, megismerni a tanár elvárásait is a dolgozatok írásában és a vizsgákon. Érdemes megtervezni a tanulást időben a vizsga vagy nagydolgozat előtti hetekben, napokban és a kitűzött célokat apró részcélokra bontani.

A sikertelenség az önbizalom elvesztéséhez vezethet. Tudatossággal és tervezéssel ez megelőzhető. Mert tudod, sokkal több rejtőzik benned, mint gondolnád!

Hogyan segíthet a diák magán ? Milyen nehézségeket hidalhat át egyedül és miben segíthetünk mi szülők nekik?

Nézzük először azt, hogy mi teszi nehézzé a tanulnivalók elsajátítását:

  • gyakorlás hiánya, minden tanulható, ami elég érdekes, és minden érdekes lesz, ha elég mélyen megyünk bele.
  • az érdeklődés hiánya, amikor nem szeretünk valamit, hiszen nem értjük
  • céltalanság, amikor sodródunk, s magunk sem tudjuk mit akarunk elérni
  • a koncentráció, az értő figyelem hiánya
  • az információs túlterhelés vagy épp a lustaság
  • az önellenőrzés be nem építése a gondolkozási folyamatba
  • a nem hatékony tanulás
  • az idő rossz beosztása
  • a jó példával és következetesen nevelés hiánya
  • a vizuális látásmód és a jó megfigyelőképesség hiánya
“A diák feje nem edény, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani.” Gárdonyi Géza

Miben segíthet egy coach szemlélet:

  • az okostelefon okos használata
  • a (számítógépes és logikai) játékok alkalmazása,
  • az összefüggések felfedezése, a bizonyos aha-élmény megtapasztalása
  • apró sikerélmények és azok “megünneplése”
  • kreatív kártyák, játékok és társasjátékok bevonása a tanulási folyamatba
  • megtudni, mik is a valós elvárások, honnan is kell pótolni a hiányzó és lényeges elméleti anyagot
  • gyakorlatba ültetni az elméletet
  • akalmazni a felfedezett összefüggéseket
  • felfedezni mi is a motor és mi is a fék a tanulásban (külső és belső motiváció)
  • milyen tanulási módszereket válasszunk céljaink érdekében
  • hogyan osszuk be jól az időnket, milyen lépések teszik megvalósíthatóvá álomcéljainkat
  • önbizalom fejlesztése, mint belső hajtóerő, ehhez a jó cél és jó (iskolai, baráti, otthoni) csapat is szükséges
  • lényeges feladatok esetén legyen rugalmas időterved!
Aki tud, az még nem tud mindent,
de aki gondolkozik,
az mindenre rájöhet, ha ehhez eleget tud!

Hogyan segíthetünk otthon? Hogyan tegyük a tanulást eredményesebbé, könnyebbé?

  • Közös játékok, közös étkezések, közös beszélgetések. Hétvégén vagy szabadidőnkben, napi szinten fél óra játék, beszélgetés, program is elég. Vonjuk be a gyermeket a dolgainkba, hallgassunk meg, amikor mondana valamit. Képzeljük bele a helyébe magunkat, mi is voltunk fiatalok! Beszéljünk vele úgy, hogy értse, és győződjünk is meg arról, hogy megértette. Ne veszítsük el a bizalmát. Játszani is engedd szép komoly fiad!
  • A szülő maga a minta, a gyermek utánzással tanul. Abban a napi fél óra beszélgetésben vagy játékban ne foglalkozzunk egyszerre több dologgal, a figyelem arra az adott, rövid idejű tevékenységre mutasson. Tegyük félre az okostelókat a társasjátékok, kártyajátékok, közös vacsora idején. Mutassunk jó példát és vigyünk bele érdeklődést, lelkesedést és türelmet. Magunk is meséljünk dolgainkról, magunk is legyünk őszinték. Beszéljünk érzelmeinkről, kudarcainkról, megoldásainkról. Vezessük rá gyermekeinket az ő problémáik megoldására és hagyjuk őket egyedül dönteni, hogy érezzék felelősségüket és vegyék figyelembe a várható következményeket. Modellezzük és játsszuk el a helyzeteketet és azok várható kimeneteit!
  • Számítógépes játékokból válasszuk ajándékba olyanokat, amik fejlesztik a megfigyelőképességet, a koncentrációt és amik a versengés helyett az együttműködésre sarkallnak és tanítanak.
  • Szülőként, nevelőként nem mindig vesszük észre, ha a sok “rossz” mellett “jót” tesz a gyermek és nem kap elég figyelmet és dícséretet. A humor old. A másikra figyelő játék segít.

Mit tehet még a coach:

  • Az empátia és megértés fontossága – érzemi intelligencia a családi életben, játékkal, tényfeltáró beszélgetésekkel és összefüggések felismerésével. A szeretetnyelvek és a dícséretek anatómiája, tanulni tanulás – “lifelong learning” lényege és ennek hatása az élet összes területén
  • Kapcsolatok és kommunikáció – vita, mint vitamin, vagyis Mitől jó egy csapat? 🙂
  • a problémamegoldó képesség, gondolkodási módszerek alkalmazása
  • szemléletváltás képessége és a stresszes helyzetek kihívássá történő átalakítása, átkeretezés
  • Tanulni tanulunk – az eredményekért, a felelős döntésért
  • Kommunikációs csapdák, helyzetelemzések, vitaindító kérdések
  • Célkitűzések az elvárások csapdája nélkül
  • Z/Űrkezelés: játékos, mégis mély és őszinte beszélgetések, arról, ami a szivedet nyomja
Ha azt teszed, amit eddig, azt kapod, amit eddig! Ajánlatom – egy (két, há… ) kávé Mártival:

Szeretettel várlak !

Rédling Márti**
fejlesztő, coach

***

Matekblog Angolblog

Advertisements

Tanuljunk tanulni!” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s