Tippek és trükkök – egy kis pszichológia – stresszes helyzetekre

eső

A következőlben a pozitív pszichológiai trükkök tárházából merítünk, amelyek megkönnyítik életünket és segítenek megbirkózni a stresszes helyzetekkel. Érdemes elolvasni:

  • Az ember ösztönösen arra mosolyog, akihez tartozni szeretne. Nézd meg az embereket, mikor mosolyognak és kire is mosolyognak! Figyeld meg magadon is!
  • Rágózz vagy falatozz, amikor feszült vagy ideges vagy. Ez aktiválja azokat a gondolatokat, hogy nem lehetsz veszélyben. Egyszerre nem tudsz enni és aggódni.
  • Ha valaki dühös rád, maradj nyugodt, még ha a másik ezért még dühösebb is lesz. Fura, de később szégyellni fogja magát ezért.
  • Ha valakitől kérdezel valamit, és erre csak ködösen vagy részletekben válaszol, tartsd fenn a szemkontaktust és maradj csendben. Ilyenkor a másik azt feltételezi, hogy az eredeti válasz nem volt elég jó és újra beszélni kezd.
  • Maradj csendben – ne javíts bele mások mondatába, ha hibáznak! Ezt nem könnyű megtenni, gyakorold hát.
    Miért? Carnegie szerint, ha kijavítasz másokat, intelligensnek és tájékozottnak tűnhetsz ugyan, de egyben okostojásnak is tarthatnak, aki mindenbe beleüti az orrát! Valamint sérti az emberek egóját, és akár igazad van, akár nem, nem fognak túl jó gondolatokkal vélekedni rólad. Más utat keress, próbáld ki ezt:
    Ransberger-támasz technika: A korrekció és veszekedés helyett hallgasd végig, amit mondanak, és ha nem is helyeselj, de érezd át a mondanivaló súlyát. Nem kell egyetértened, csak figyelned és értőn meghallgatnod a másikat. (Igen/Értem)
    Ezután megoszthatod a közös alapokon nyugvó véleményed, amely kialakítja a szimpátiát, így végül pedig elmondhatod, mi az, amit nem helyeselsz, vagy rámutathatsz, miben hibázott. Ezzel javíthatod ki a partnered anélkül, hogy megsértenéd, ugyanakkor figyelni is fog rád, mivel TE is egyetértettél vele részben, valami kicsiben (ami nem feltétlen egyezik az ő teljes álláspontjával).
  • Az érzelmek kifejezése csak egy módja annak, hogy érzelmeket generáljunk. Ha azt szeretnéd, hogy jól érezd magad, mosolyogj, amennyire szélesen csak tudsz. (Megj. fordító: Próbáld ki a ceruzatesztet! Ha a ceruzánkat a szánkba vesszük, önkéntelenül is mosolyra húzódik a száj, és az agy örömérzést indít el benned … és viszonzásul másokban. A mosoly ragadós!) Próbáld ki a győztes V pozíciót is! (Erről külön is írok.) Minél rosszabbul állnak a dolgaid, annál jobban kell kinézned. Ezt Coco Chanel is megmondta!
  • Ne használd, írd vagy mondd az alábbi kifejezést: “azt hiszem”. Ez eléggé burkolt kifejezés egyébként is, és nagyon úgy hangzik, mintha nem bíznál magadban, vagyis nem lennél eléggé magabiztos.
  • Mielőtt interjúra mész, képzeld el a helyzetet úgy, hogy a kérdezőbiztos egy régi barátod. Te magad helyezed a szituációt egy másik érzelmi nézőpontba, olyanba, ami oldja a szorongásod és nyugalommal tölt el. Ráadásul ez ragadós is lesz mások felé. Vagyis képzeld el valami humoros helyzetbe a kérdeződ. 🙂
  • Ha igazán boldognak és izgatottnak tűnsz, mikor más emberekkel találkozol, a következő alkalommal valószínűleg ő is sokkal boldogabban és izgatottabban viselkedik majd a legközelebbi találkozáskor. (Gondolj a kutyákra… mindig ezt alkalmazzák.)
  • Az emberek nagyobb valószínűséggel teljesítenek kisebb szívességet, ha előtte egy vagy két nagyot visszautasítottak. Ez a Benjamin Franklin hatás. (A megkért személy rosszul fogja érezni magát, amiért már két kérést elutasított, még akkor is, ha azok ésszerűtlenek voltak, így a teljesen reális kérést nagy valószínűséggel teljesíteni fogja. A szakemberek szerint ez akkor is működik, ha kompromisszumot szeretnél kötni a kamu kérések felett. Az emberek szeretnek adni apróságokat. Így valójában leveszed a visszautasítás terhét partnerednél, ami dühössé teheti vagy lelkiismeretfurdalást okozhat nála. Ha legalább a kisebb kérésedért tehet végre valamit, jobban fogja érezni magát, s nem rád fog tudat alatt kivetíteni.)
  • A stressz számos fizikai hatása ugyanolyan, mint amikor valaki lelkesedik: például nehéz légzés, gyorsuló szívverés, (torkodban dobog a szíved) Ha átkeretezel egy szorongást okozó helyzetet és úgy vélekedsz róla, hogy kihívás, sikerülni fog. Állítsd le a feszültséget okozó gondolataidat, most! (GondolatStop)
  • A legtöbb ember nem tud különbséget tenni az ösztönösen magabiztosság és a tudatos önbizalom között. Ha úgy tűnsz, mint aki tudja, mit csinál, vonzani fogod az embereket. Ha nem vagy tehetséges zseni, legalább légy következetes és határozott. A kitartó ember lekrözi a lusta zsenit! Sőt, a munkában és az életben többet ér egy udvarias, őszinte, magabiztos ember, mint egy bántóan, lekezelően viselkedő zseni. Fejleszd az érzelmi intelligenciád!
  • Ha konfliktust gyanítasz, akár ügyfelekkel akár pároddal, tegyél magad mögé egy tükröt vagy állj egy tükör elé. Senki sem akarja látni magát bunkón viselkedni, ezért ez az apró trükk elveszi a kedvét a kellemetlenkedőknek!
  • Ha egy csoport-megbeszélésen vagy, és valakitől leszúrásra számítasz, ülj közvetlenül mellé. Így a támadása célt téveszt, nem Te kapsz teret, célpontja más lesz. Képzeld el, milyen, mikor pont vele szemben ülsz és éppen leszidást kapsz. Az egész falka rád támad! Ügyelj tehát hová ülsz!
  • Ha az első randira készülsz, tervezd egy izgalmas helyre. A másik azzal az érzéssel társít, hogy TE magad is izgalmas vagy. (Megj: Ez később helyrehozhatja a szürkeségbe fakult párkapcsolatokat is.) Tartsd fenn ezt és valóban légy érdeklődő a másikkal szemben! Válassz olyan helyszínt is, ami neki a kedvence!
  • A testbeszéd és a szemek. Mindig nézz a másik szemébe, ha beszélsz hozzá, vagy beszélnek hozzád. Ha ez nehezen megy, próbáld kitalálni a másik ember szemének színét egy találkozón. A szemkontaktus fontos, mert jót tesz nektek: az emberek jobban szeretik azt, aki a szemükbe néz. 🙂 (Hamarabb kialakul a szimpátia.)
  • A láb helyzete is beszél! Ha a lábfejek feléd fordulnak, akkor az azt jelenti, hogy szívesen folytatja a beszélgetést, ha már kifelé néznek, akkor az annak jele, hogy szeretne elmenni.
  • Az emberek nem arra emlékeznek, amit mondasz, hanem arra, milyen érzéseket keltettél bennük. Mikor azon gondolkodsz, miről is lenne jó beszélgetni valakivel, de még nem találtok közös témát… kérdezd őket önmagukról! Mindenki szeret magáról beszélni. Jegyezd meg a keresztnevét! Az emberek szeretik hallani a nevüket, bizalmat épít, ha beszélgetés közben megszólítod őket. Némi hálát is éreznek ilyenkor! Bizonyos típusú – főleg tekintélyelvű – embereknél viszont a titulus hangoztatása még ennél is elsöprőbb.
  • Ha egy konfliktust szeretnél rendezni, akár a partnereddel, akár a munkahelyen, mindig valami jó dologgal kezdj. Lehet ez akár egy semmitmondó mondat. A jó kezdés után együttműködőbb lesz a partnered, könnyebb megoldani a konfliktust. Használd a MÉSZKŐ és a SZendviCS technikát. (Az Érzelmi Intelligencia tanulható!)
  • Engedd meg magadnak a hibázás lehetőségét. Nem lehet mindig igazad, és nem csinálhatsz mindig mindent tökéletesen. Ha ezt elfogadod, könnyebben kérsz bocsánatot, ha elrontottál valamit, és könnyebben elfogadod másoktól is, ha nem úgy tesznek, ahogy neked tetszik. Viszont tudd, nem kell mindenkinek megfelelned. Tanuld meg, mikor érdemes vitába szállni és mikor nem! (Személyiségtípusok és kommunikációik – tanulható!)

Mint látod, ezek egyszerűen követhető lépések, és könnyebben felismerhetővé válik számodra, ha TÉGED rossz irányban szeretne valaki manupulálni, vagyis ezeknél jóval radikálisabban és erőszakosabban rávenni úgy dolgokra, hogy te nem akarod. Az már nem pozitív pszichológia. Úgy hívják, lenyúlás, kihasználás, beugratás, megvezetés. Szándékos károkozás másoknak, értékeikben.

Légy a magad coacha! Tanuld meg önmagad és másokat! Ne engedd többedszerre, hogy megtévesszenek! Jegyezd meg, és maradj kedves és pozitív. A hozzállásod ragadós lesz! A pozitív gondolatok pedig el sem hiszed, mire képesek! Képezd magad és fejleszd Érzelmi Intelligenciát, értő kommunikációd, a jó párkapcsolatért, a jó kiállásért és a jó állásért. Ajánlom egyénre szabott minitréningjeimet. 🙂

Fordította és jócskán hozzáírt: Márti**

 

via lifehack.org

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close